Nyhetssaker i Sosiale Medier
I løpet av Februar har vi hentet inn over 34,342 nyhetssaker fra de største norske nettavisene og sjekket dem opp mot flere sosiale nettverk for å finne ut hvilke nettaviser og nyhetssaker som blir mest delt i de ulike sosiale nettverkene.
[Se den komplette oversikten her!]
Delinger av nyhetssaker i sosiale medier i Februar 2013:
1,979,079 | ||
85,811 | ||
4,118 | Google Plus | |
2,645 | ||
236 |
Facebook
Ikke overraskende er Facebook det nettverket med mest aktivitet. Med svimlende 1,979,079 likes og kommentarer ligger Facebook langt foran de andre.
VG kaprer 21% av likes og kommentarer, mens TV2 og NRK kommer inn med henholdsvis 14% og 12%.
Litt overaskende er det at osloby.no stikker av med seieren over den mest delte nyhetssaken. “– Hold barnet hjemme i 48 timer” fikk nesten 18,000 likes og kommentarer på Facebook.
Twitter
85,811 twittermeldinger lenket til nyhetssaker, og 20% av disse var til aftenposten.no. Dagbladet’s “Hei Jonas, din psyke satan” topper listen med 484 tweets.
Google+
Google+ skryter av at de er det største sosiale nettverket etter Facebook, men når det gjelder delinger av nyhetssaker ligger de langt etter både Facebook og Twitter.
Twitter har 20 ganger mer delinger enn Google Plus!
LinkedIn
LinkedIn er et sosialt nettverk som brukes hovedsakelig i forretningsøyemed og det vises også i typen nyhetssaker som deles der.
Dn.no, hegnar.no, kampanje.com tar tilsammen 58% av alle delingene på LinkedIn.
Pinterest
Sist i klassen kommer Pinterest med kun 236 delinger. Pinterest er det siste skuddet innen sosiale nettverk for deling av lenker, og her er det mye nyhetssaker med fine bilder innen mote, interiør og mat som slår an.
Klikk.no har 32% av delingene på Pinterest, mens dagbladet.no og minmote.no følger etter med henholdsvis 30% og 11%.
[Se den komplette oversikten her!]
Toppsaker i sosiale medier
Vi har lansert en ny tjeneste som viser dagens delinger av norske nyheter i sanntid. Se dagens toppsaker her: http://storyboard.tvitre.no/
StoryBoard
Tallene fra denne undersøkelsen er hentet fra StoryBoard, en analysetjeneste for journalister og redaktører, som gir innsikt i bruken av sosiale medier rundt en nettside. Finn ut mer her.
Nyhetsbrev
Comments are closed.